ماکو صراف

ماکو صراف

ماکو صراف
ماکو صراف

ماکو صراف

ماکو صراف

سفر زمینی به ترکیه

سفر زمینی به ترکیه مرکزی و قبرس شمالی

نوروز امسال اصلا نتوانستم به سفرهایی که از پیش برنامه ریزی کرده بودم بروم دلیل آن معلوم است "مشغله کاری" . سفر دور اروپا که منتفی شد دوست داشتم  یا به تایلند و یا هند ...بروم اما آنهم جور نشد. دوباره توفیق اجباری شد برای سفر زمینی به آنتالیا٬ منتها گفتیم برای آنکه کشور جدیدی٬ دیده باشیم قبرس شمالی را هم از طریق دریایی برویم. مسیر حرکت را متفاوت از مسیر پارسال انتخاب کردیم تا تنوعی باشد و شهرهای جدیدتری را هم ببینیم.

مسیر حرکت ما ٬ در این سفر

مسیر رفت تا قبرس شمالی: بازرگان - دغوبایزید - آغری - ارزروم - ارزنجان - سیواس - قیصری - اورگوپ - نوشهیر - نیده - مرسین - سیلیفکه - تاشجو - قبرس شمالی(دریایی)

مسیر رفت از قبرس شمالی تا آنتالیا : تاشجو - بزیازی - آنامور - غازی پاشا - آلانیا - آنتالیا - کمر

مسیر برگشت از آنتالیا تا بازرگان : آنتالیا - ماناوگیت - قونیه - آکسارای - نوشهیر - قیصری - سیواس - ارزنجان - ارزروم - آغری - دغوبایزید - بازرگان

فاصله بازرگان تا آنتالیا از مسیرهای مختلف

سوال دوست عزیزم امید٬ در مورد فواصل مسیرهای مختلف رسیدن به شهر آنتالیا بصورت زمینی٬ ممکن است برای دوستان دیگر هم مفید باشد که در زیر آورده شده است.


موقع بنزین زدن سعی میکردم کیلومتر ماشین را صفر کنم تا مسافت بین شهرها دستم بیاید و با فاصله مسیرهای دیگر مقایسه کنم ضمنا به حافظه ام اکتفا نکرده و آنها را یادداشت میکردم در ضمن کیفیت جاده ها را هم دقیقا زیر نظر داشتم. 

فواصل مسیرها عبارت بودند از:
بازرگان تا سیواس 770 کیلومتر (داخل شهر سیواس گردش کوچکی داشتیم)
سیواس تا قونیه 520 کیلومتر (در برگشت از آنتالیا از این مسیر آمدیم)
قونیه تا آنتالیا 410 کیلومتر (در برگشت از آنتالیا از این مسیر آمدیم)
جمع این مسیر 1700 کیلومتر
اما در مورد کیفیت جاده این مسیر: از بازرگان تا ارزروم دست اندازها زیاد از آن به بعد (بجز در مسیرهای کوهستانی و مرتفع )جاده خوب بود.

اما از مسیر قبلی:
بازرگان تا وان 265 کیلومتر
وان تا مرسین 980 کیلومتر
مرسین تا آنتالیا 480 کیلومتر
جمع این مسیر 1725 کیلومتر
اما در مورد کیفیت جاده این مسیر: از مرز تا نزدیک شهر دیار بکر جاده پر دست انداز است از آن به بعد تا شهر سیلیفکه و تاشجو خوب است اما از تاشجو تا نزدیک آلانیا که 300 کیلومتر میشود جاده باریک کوهستانی و پر از پیچ های تند است و عبور از این قسمت خیلی کند است(حدود 5 الی 6 ساعت طول کشید تا عبور کنیم)

اما مسیر بعدی که موقع رفت ما رفتیم
بازرگان تا سیواس 770 کیلومتر 
سیواس تا مرسین 620 کیلومتر ( با گردشی که در منطقه کاپادوکیا داشتیم)
مرسین - تاشجو 90 کیلومتر
تاشجو - آنتالیا 390 کیلومتر
جمع این مسیر 1870 کیلومتر
اما در مورد کیفیت جاده این مسیر: بازرگان تا ارزروم پر دست انداز - از ارزروم تا نیده جاده خوب - از نیده تا مرسین اتوبان - اما از تاشجو تا نزدیک آلانیا که 300 کیلومتر میشود جاده باریک کوهستانی و پر از پیچ های تند است و عبور از این قسمت خیلی کند است(حدود 5 الی 6 ساعت طول کشید تا عبور کنیم)

برنامه روز نخست سفر

برنامه ریزی ابتدای سفر ما آن بود که بجای توقف شبانه در تبریز تا بازرگان برویم و هنگام غروب آفتاب از گمرک و مرز بگذریم و شب در هتل گلدن هیل دغوبایزید( GoldenHill Hotel ) بمانیم و فردا با خیال راحت و پر انرژی بسوی آنتالیا برویم. در سفرهای قبلی از ظاهر این هتل خوشم آمده بود.

 

هتل گلدن هیل دغوبایزید

کولاک

 و بهم خوردن برنامه سفر از روز نخست

 اما در ابتدای سفرمان متوجه شدیم که بارندگی شب قبل غوغا کرده و تقریبا تمام راههای کوهستانی کشور را مسدود کرده و ماشینهای زیادی شب را در کولاک و برف مانده اند (۱۱ فروردین ۱۳۸۸). پلیس راهها را بسته بود و از صف طولانی خودرو ها میخواست که یا منتظر بازگشایی راهها باشند یا به شهر قبلی برگردند و جالب اصرارهای رانندگان برای عبور از جاده های برفگیر بود بعد از ساعتی معطلی از روی نقشه و با سوال از پلیس مسیر دیگری که طولانی تر بود و به زنجان ختم میشد را انتخاب کردیم و راه افتادیم در جاده های کوهستانی هنوز آثاری از کولاک شب قبل وجود داشت و هنوز خودروهایی محاصره شده در برف ٬و بدون سرنشین ٬ در حالی رها شده بودند که چراغ های فلاشرشان روشن بود. و ما از اینکه شب نیست و وضعیت مشابهی نداریم خدا را شکر کردیم.

هتل ائل گولی تبریز

 مشخص بود که شب به مرز بازرگان نمیرسیم و باید در تبریز بمانیم پس تلفنی با هتل محبوب و همیشگی مان ائل گولی تبریز هماهنگ کردیم و شب در آنجا ماندیم. هتل ائل گولی تبریز را خیلی دوست دارم جزء معدود هتل های ایرانی است که واقعا کلاس ۵ ستاره دارد شبی ۹۸ هزار تومان دفعات قبل شبی ۷۰ هزار تومان بود دو بار هم هتل شهریار رفته ایم لوکستر است آخرین بار شبی ۱۲۰ هزار تومان٬ اما ائل گولی را ترجیح میدهم. شباهت و معماری هتل ائل گولی تبریز و گراند حیات دبی خیلی جالب است و چون هر دو هتل را دیده ام از شباهت آنها واقعا متعجب شدم. اینبار چهار یا پنجمین باریست که به این هتل میآییم. 

هتل ائل گولی تبریز

 

صرافی یا ارزفروشان بازرگان٬ کدام بصرفه تر است؟

فردا صبح به سوی بازرگان حرکت کردیم در شهر صوفیان از یک صرافی بنام صرافی کباری لیر ترک خریدیم هر لیر ۶۰۰ تومان. در بازرگان دست فروشها هر لیر را ۶۱۰ تومان میفروختند (تلفن صرافی ۰۹۱۴۳۱۴۰۲۲۶ ). موقع برگشت از ترکیه قیمت لیر ترک گران شده بود وفروش ۶۴۰ تومان بود نزدیک ظهر به مرز بازرگان رسیدیم عده زیادی از ایرانیان که ابتدای نوروز به ترکیه رفته بودند داشتند برمیگشتند و قسمت ورود به ایران شلوغ بود اما قسمت خروج از ایران خلوت بود.طبق معمول دفعات قبل ۵۰۰۰ تومان برای خروج هر نفر پرداخت کردیم و از مرز گذشتیم در قسمت ترک هزینه ۵۰ لیری بیمه آکسا ترک را پرداخت کردیم و پس از کنترل و مهر زدن و ...پاسپورتها از محوطه گمرک ترکیه خارج شدیم و بسوی دغوبایزید راه افتادیم. شهرهای دغوبایزید ٬ آغری و ارزروم برایمان تکراری بود طی یکسال اخیر این سومین باری بود که از این شهرها میگذشتیم. جاده ها دوباره پر از دست انداز شده بود پاییز گذشته جاده ها ترمیم شده بودند اما برف و یخبندان زمستان دوباره جاده ها را به چاله چوله تبدیل کرده بود البته کیفیت نامناسب آسفالت ها را نباید نادیده گرفت چون همین زمستان در جاده های اتوبان آنکارا چندان مشکلی ایجاد نمیکند. شب اول در ارزنجان ماندیم.

عکسهای زیر را با گوشی موبایلم در مرز ایران و ترکیه بعد از عبور از مرز ایران و در سمت مرز قوربولک ترکیه گرفته ام تا خاطرات دوستان تازه شود.

مرز بازرگان به قوربولک ( مرز ایران و ترکیه )- نما از سمت ترکیه

توضیح تصویر فوق: پشت سایبان دروازه های ورود به ایران است و نیمی از تپه روبرو متعلق به ایران و نیمی دیگر متعلق به ترکیه است.

 

 سالن انتظار  گمرک ترکیه - مرز بازرگان ایران به قوربولک ترکیه

 

نمای کوه آرارات از مرز بازرگان به قوربولک - سمت گمرک ترکیه

 

ماشینهای منتظر ورود به ایران - مرز قوربولک ترکیه به بازرگان ایران

 

در انتظار ورود به خاک ایران - مرز قوربولک ترکیه به بازرگان ایران - سمت خاک ترکیه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.